in do druku, dom i szkoła, wpisy gościnne

Zabawy w domu. Cykl na kwarantannie

at
zabawy-w-domu

Wpis ten jest częścią Cyklu na kwarantannie, który powstał spontanicznie w odpowiedzi na zmieniającą się chwilowo rzeczywistość, czyli w związku z udomowieniem. Przez 14 dni dzielę się z Wami na chytrych kanałach pomysłami na zabawy w domu. Jeśli wcześniej nie uczestniczyliście w chytrej zabawie – dzisiaj mamy jej 4 odcinek, a przed nami jeszcze 10 – to zapraszam Was na chytrego fejsa. Znajdziecie tu poprzednie i kolejne odcinki ze wszystkimi potrzebnymi zdjęciami oraz aktywnymi linkami.

♥ Zobacz także: Matematyczne szablony

Uważam, że mam ogromne szczęście do spotykanych ludzi, zarówno offline, jak i online. W dniu, w którym spontanicznie wpadłam na pomysł Cyklu na kwarantannie zapytałam na instagramie, czy ktoś z obserwujących mnie nauczycieli zechciałby dołożyć cegiełkę do tego projektu. A jest to projekt bezinteresowny, tworzony dla dobra publicznego jako odpowiedź na sytuację, w jakiej przyszło nam się znaleźć. Wyobraźcie sobie, że znalazły się takie osoby, które w zasadzie w trybie natychmiastowym stworzyły dla Was zestawy zabaw do zrealizowania w warunkach domowych. Od dzisiaj Cykl na kwarantannie przestaje być wyłącznie moim projektem, a staje się udziałem nauczycielskiej społeczności. To jest piękne i mnie osobiście wzruszyło.

Zabawy w domu – język angielski dla młodszych dzieci

Chytra zabawa, dzień 4 – dzisiaj głos oddaję Oli, która jest autorką poniższego wpisu. Ola zagwarantowała Waszym dzieciom 13 dni nauki przez zabawę.

Pomysły na zabawy językowe z wykorzystaniem stron internetowych i aplikacji na telefon będą się przeplatać z kilkoma inspiracjami niewymagającymi szczególnego przygotowania. Ola proponuje nam także zestaw zabaw łączących w sobie zajęcia językowe z elementami integracji sensorycznej. Dziecko będzie pracować i oswajać się z różnymi fakturami, zarówno dłonią jak i stopą, pracować m.in. nad motoryką małą i koordynacją wzrokowo-ruchową. Jeśli to możliwe pozwól dziecku też wykonywać zadania towarzyszące zabawom, czyli szykowanie materiałów, sprzątanie materiałów, wycinanie. Wycinanie doskonali kontrolę w zakresie małej motoryki.

Od siebie dorzucam słowo od Chytrej Sztuki, czyli kopniaka na szukanie alternatyw, gdy brakuje nam materiałów lub gdy chcielibyśmy wykorzystać zabawę bez języka angielskiego. 

Zdjęcia poglądowe, którymi opatrzone zostały pomysły na zabawy, są odpowiednio podpisane źródłem, z którego pochodzą. Polecam Wam zajrzeć pod te źródła (wystarczy kliknąć w zdjęcia), ponieważ znajdziecie tam dodatkowe inspiracje do różnorodnych aktywności.

♥ Zobacz także: Kolorowanki zentangle

zabawy w domu

Dzień 1 – Light table

Co potrzebujemy?

  • przezroczyste pudełko z pokrywką
  • lampki choinkowe
  • mąka/piasek

Do pudełka wkładamy światełka choinkowe (mogą być takie na baterie) i je zapalamy. Pudełko zamykamy, a na przykrywkę wysypujemy mąkę/piasek. Dziecko może paluszkiem ćwiczyć pisanie alfabetu. Możemy nazywać figury geometryczne po angielsku i prosić dziecko, aby rysowało paluszkiem odpowiedni kształt. Tak naprawdę opcji jest wiele, a wszystko zależy od Waszej kreatywności oraz możliwości językowych.

zabawy w domu
źródło obrazka: www.davinalighting.femaline.ru/7965519-lighting-box-eyfs-54-ideas-inn13.html

Słowo od Chytrej Sztuki: Zabawy w domu polegają na szukaniu alternatyw. Nie macie dużego, przezroczystego pudła (chociaż podejrzewam, że w wielu domach właśnie w takich trzyma się zabawki)? To może macie szklany stolik w salonie? Lampki choinkowe także da radę zastąpić wieloma innymi źródłami światła (latarka, świecące zabawki na baterie).

Uczcie się pisania liter, z czasem zmniejszając ich rozmiar. Bawcie się w pisanie liter z zamkniętymi oczami. Możecie też ćwiczyć koordynację dwustronną, czyli za pomocą obu dłoni kreślicie synchronicznie ślady na mące np. koła, spirale, linie. Próbujcie rysowania ręką niedominującą, rysowania według poleceń: do góry, w lewo, w lewym dolnym rogu. Zagrajcie w kółko i krzyżyk. Są to ćwiczenia wspierające małą motorykę, rozwijające umiejętność pisania, świadomość czuciowo-ruchową, dotykową, koordynację wzrokowo-ruchową.

Dzień 2 – Ocean sensory bottle

Co potrzebujemy?

  • pusta butelka
  • woda
  • olej
  • koraliki/brokat/piankowe naklejki/małe przedmioty/barwnik – to, co macie pod ręką i co przychodzi Wam do głowy

Do butelki wlewamy wodę. Jeśli macie można ją zabarwić barwnikiem spożywczym. Dodajemy olej, brokat, różnego rodzaju naklejki piankowe, muszelki – te rzeczy, które macie w domu. Dzisiaj ćwiczymy słownictwo związane z morskim klimatem, podwodnym życiem. Gdy nie czujecie się na siłach zachęcam do korzystania ze słownika, w którym sprawdzicie poprawną wymowę np. diki

chytra sztuka
źródło zdjęcia: www.happytoddlerplaytime.com/ocean-sensory-bottle/

Słowo od Chytrej Sztuki: Moja stała rada – miejcie otwartą głowę! Korzystajcie z tego, co macie w domu. Nie rezygnujcie z zabawy, bo akurat czegoś Wam brakuje. Zamiast butelki wykorzystajcie inne przezroczyste naczynie. Zmieńcie temat zabawy, jeśli nie macie dodatków związanych z życiem podwodnym, ale! Przecież można puścić po powierzchni wody jakiś stateczek, klocki mogą robić za skały/kamienie i to już jest jakaś morska zajawka dla wyobraźni. Otwarta głowa. 

Możecie też taką zabawę potraktować jako sposób do rozmowy na inne tematy (niekoniecznie w języku angielskim) np ekologiczne/ związane z marzeniami, wspomnieniami. Tutaj pisałam o roli zabaw życzeniowych, kształtujących wyobraźnię oraz optymistyczną postawę. 

Dzień 3 – Folia bąbelkowa

Być może jeszcze niedawno coś zamawialiście i została Wam po przesyłce folia bąbelkowa? Świetnie się składa, zaraz zobaczycie, jak można ją wykorzystać do zabawy. 

Co potrzebujemy?

  • folia bąbelkowa
  • karty obrazkowe ze słownictwem, które chcielibyście akurat poćwiczyć; ja wykorzystam karty obrazkowe ze zwierzętami ze strony Esl Games+, pobranie ich jest zupełnie za darmo, a wydrukowanie zajmie nam dosłownie chwilę (klikamy Print Worksheet)

Wydrukowane karty układamy pod folią. Nazywamy konkretną kartę, a zadaniem dziecka jest wskoczenie na wymienioną kartę i zbicie pęcherzyków powietrza. Najfajniejsza zabawa jest wtedy, gdy pociecha może skakać na boso!

Słowo od Chytrej Sztuki: Możecie bawić się w to za pomocą kart, które macie w domu. Możecie z dziećmi utrwalać w ten sposób wiele różnych rzeczy, także w języku polskim. Poznajecie nazwy owoców? A może nazwy zawodów? Pełna dowolność!

Dzień 4 – Shapes

Dzisiejszym tematem przewodnim będą kształty w języku angielskim. 

Co potrzebujemy?

  • gotowe plansze ze strony First Palette – możecie wydrukować wersję czarno-białą do pokolorowania przed dalszymi etapami zabawy
  • nożyczki
  • dziurkacz
  • sznurek/sznurówkę

Kolorujemy kształty. Wycinamy. Następnie dziurkaczem robimy dziurki wokół konturu. Wypowiadamy po angielsku nazwę jednego z kształtów, a dziecko nawleka sznurek na odpowiedni kształt. Poza językiem obcym ćwiczymy tu także motorykę małą.

integracja sensoryczna chytra sztuka
źródło zdjęcia: www.teacherspayteachers.com/Product/2D-Shapes-4231683

Słowo od Chytrej Sztuki: Przy kolorowaniu możecie nazywać kolory w języku angielskim.

Można wydrukować po dwa egzemplarze kart z kształtami – z jednej karty wyciąć kształty i na drugiej karcie próbować dopasować wycięte kształty do konturów. Można wydrukować wiele kart, wyciąć kształty, układać z nich różne sekwencje, które dziecko za pomocą własnej talii kształtów będzie miało za zadanie odtworzyć. Ćwiczycie w ten sposób koordynację wzrokowo-ruchową oraz spostrzeganie.

Dla rozwijania postrzegania stałości dziecko może rozpoznawać figury w różny kolorach, które ułożysz mu pod różnym kątem. Wydrukuj kształty w kilku rozmiarach, a dziecko może sortować figury według kształtu, a potem wielkości.

Jeśli to możliwe nie wyręczaj dziecka w robieniu dziurek dziurkaczem. Jest to bowiem dobre ćwiczenie na małą motorykę, a konkretnie na zwiększanie siły w paluszkach.

Przewlekanie sznureczka przez dziurki to dobre ćwiczenie na zręczność palców. Usprawnia także spostrzeganie oraz koordynację wzrokowo-ruchową.

Dzień 5 – online

Dzisiaj polecam stronę Learning Apps, na której znajdziecie wiele gier zrobionych przez wspaniałych nauczycieli. Możecie zagrać w milionerów, uzupełnić krzyżówkę, zagrać w wisielca, czy ułożyć puzzle. Wystarczy, że wejdziecie na stronę, wybierzecie kategorię, która Was interesuje oraz temat. 

Poniżej zostawiam Wam kilka znalezionych gier (nie są mojego autorstwa):

  1. kategoria dom
  2. kategoria miesiące
  3. kategoria czasownik to be

Dzień 6 – Body parts

Dzisiaj stworzymy własnego potworka, a przy okazji powtórzymy części ciała.

Co potrzebujemy?

Powtórzcie z dzieckiem części ciała i pozwólcie mu samodzielnie skomponować swojego potworka ♥ Na koniec zabawy poproście pociechę, aby policzyło i powiedziało Wam po angielsku ile oczu, rąk i nóg ma jego stworek.

Słowo od Chytrej Sztuki: Jest to też dobra okazja do oswajania lęków. Jeśli pociecha boi się, że wieczorami w szafie czai się złowieszcza istota, to za pomocą składania potworka z elementów możecie ocieplić wizerunek tego lęku. Nadajcie potworkowi imię. Zastanówcie się, ile ma lat, jak wygląda jego typowy dzień, jakie ma hobby. Może czaił się w szafie lub pod łóżkiem, bo chciał się zaprzyjaźnić? Teraz już nie będzie się nigdzie krył, bo macie go właśnie przy sobie 🙂 Możecie takiego potworka oprawić w ramkę i postawić przy łóżku.

zabawy dla dzieci chytra sztuka

Dzień 7 – Kahoot

Dzisiaj chciałam przedstawić Wam kolejną aplikację do nauki języka angielskiego. Możecie ściągnąć ją za darmo na telefon lub grać bezpośrednio z komputera. Wstawiam przykładowy link – lekcja o pogodzie What’s the weather like?

Co należy zrobić, aby zagrać?

Wybieramy opcję Classic. Pojawi się nam 7-cyfrowy kod, otwieramy drugą kartę ze stroną Kahoot, wprowadzamy nasz kod, wpisujemy imię gracza i klikamy enter. Na poprzedniej karcie wyświetli się teraz nasze imię, klikamy start. Na ekranie pojawią się pytania z obrazkami oraz odpowiedzi. Przy odpowiedzi znajduje się odpowiednio trójkąt, koło, romb i kwadrat. Naszym zadaniem jest wybranie właściwej odpowiedzi poprzez naciśnięcie figury na drugiej karcie. Zdecydowanie łatwiej jest w to grać na telefonie, więc polecam ściągnięcie aplikacji. Wtedy nasz kod wpisujemy w telefonie oraz tam wybieramy odpowiedź. Gy odpowiedź jest poprawna – zaświeci się na zielono, gdy błędna – na czerwono.

Dzień 8 – Animal sounds

Włączcie na Youtubie odgłosy zwierząt, przykładowo Animal Sounds for Kids – 34 amazing animals. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, co to za zwierzę oraz nazwanie go w języku angielskim.

Słowo od Chytrej Sztuki: Jest to dobre ćwiczenie na stymulację układu słuchowego. Zagadki dźwiękowe możecie dodatkowo urozmaicić o zwiększanie lub zmniejszanie głośności nagrania lub o rozpoznawanie wybranych cech dźwięków np wysokości, czy długości.

Dzień 9 – Puzzle

Co potrzebujemy?

  • patyczki do lodów
  • wydrukowane obrazki na dowolny, wybrany przez nas temat
  • nożyczki
  • klej

Drukujemy dowolne obrazki, mogą to być zwierzęta, zabawki, kształty, cokolwiek. Wydrukowany obrazek przecinamy na 3/4 części, następnie każdą część przyklejamy na patyczek. Zadaniem dziecka jest ułożenie całego obrazka i nazwanie go. Oczywiście możecie wykonać tę zabawę bez patyczków. Wystarczy, że pociecha ułoży przygotowane w początkowy etapie puzzle. Gotowy obrazek można przykleić na kartkę papieru. 

Wrzucam link do bardzo fajnego bloga, na którym znajdziecie mnóstwo materiałów dla dzieci do pobrania za darmo (w tym puzzle): English Freak

zabawy w domu
źródło zdjęcia: www.anyajatsszunk.com/2016/08/13/otletek-fapalcikara/#more-2359

Dzień 10 – Find something…

Typ zabawy w domu niewymagający kompletnie żadnego przygotowania. Mówimy dziecku Find something blue/ pink/ red/ yellow/ brown/ black/ white/ orange/ green/ purple…

Zadaniem dziecka jest znalezienie jakiegoś przedmiotu w danym kolorze. Możemy zapytać dodatkowo What’s this? Nie bójcie się korzystać ze słownika, gdy nie znacie jakiegoś słowa.

Dzień 11 – Liczenie dla najmłodszych

Zabawa przeznaczona dla najmłodszych dzieci.

Co potrzebujemy?

  • wydrukowane karty ze strony Totschooling (musicie kliknąć: Click Here To Download your FREE Ice Cream Number Mats Activity)
  • plastelinę
  • mazaki

Nazywamy cyfry w języku angielskim. Mazakiem poprawiamy kontury. Z plasteliny lepimy gałki lodów. 

Słowo od Chytrej Sztuki: Jeśli nie macie plasteliny, to możecie zwijać kulki np z bibuły. Chodzi o to, by przy okazji ćwiczyć motorykę małą.

w co się bawić chytra sztuka
źródło obrazka: www.totschooling.net/2019/05/ice-cream-number-mats_28.html

Dzień 12 – Kalambury na plecach

Zupełnie niewymagający przygotowań typ zabawy w domu. Dziecko maluje paluszkami po plecach rodzica, a rodzic zgaduje co to może być. Jeżeli potrafisz (korzystaj ze słownika), odpowiedz po angielsku. Zamieniamy się miejscami, tym razem pociecha zgaduje, co rodzic rysuje jej na plecach i nazywa to w języku angielskim.

Dzień  13 – Emotions

Co potrzebujemy?

  • wydrukowaną planszę ze strony Inspiration Made Simple (należy klinąć w DOWNLOAD THE INSIDE OUT INSPIRED EMOTIONS MIX-UP GAME)
  • nożyczki
  • klej

Wycinamy materiały, składamy i sklejamy kostki. Jak grać? Rzucamy dwiema kostkami równocześnie. Na planszy z twarzą układamy to, co na wypadło, a następnie staramy się nazwać wylosowaną emocję. Oczywiście po angielsku 😉 

Słowo od Chytrej Sztuki: To jest świetny moment, aby porozmawiać z dzieckiem na temat emocji. Pamiętajcie, że nie ma złych emocji. Złość to naturalna sprawa i nie należy jej tłumić. Niewłaściwie może być jednak jej wyrażenie i to jest odpowiedni obszar do pracy z dzieckiem. 

zabawy chytra sztuka
źródło obrazka: www.inspirationmadesimple.com/
Sharing is caring ♥Share on Facebook
Facebook
0Pin on Pinterest
Pinterest
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Close